Sportovní SUV s kapkou elektřiny

Honda ZR-V

Automobilka Honda se se vydala v oblasti ekologie jinou cestou než většina automobilek. V nabídce automobilky bychom těžko hledali malé motory. I přesto ale nabízí svým zákazníkům úsporné ekologické motory. Tohoto cíle Honda dosáhla díky pokročilé hybridní technologii. Na otestování této technologie, pohodlí a prostoru byl redakci zapůjčen vůz Honda ZR-V Sport. Měli jsme možnost vyzkoušet si jeho dynamiku, úspornost a samozřejmě pohodlí v interiéru. Jak jsme byli spokojeni a co jsme zjistili se dozvíte v následujícím článku.

Interiér

Jelikož jsme zabrousili do kategorie vozů SUV, můžete očekávat vyšší posez a tím pádem lepší rozhled do okolí. Sedačky, do kterých usedáme, jsou pohodlné a i na delších cestách se nebudete cítit pomačkaně a otlačeně. V námi testovaném vozu byla kombinace syntetické kůže a látky. Zadní sedadla nabízí velké množství prostoru pro kolena i pokud se za sebe posadí dvě osoby s bez mála 190 cm výšky. Nad hlavou taktéž nebudou mít vyšší osoby problém. Cestující vpředu si mohou sedačky nastavit pomocí elektrických voličů.

Interiér disponuje měkčenými plasty případně imitací kůže kam se podíváte, rozhodně tak nemáme pocit, že bychom jeli v laciném voze. Při prohlídce interiéru nás také velmi zaujaly kovové voliče síly rekuperace energie. Přes celou šíři interiéru až k volantu se táhne mřížka, pod kterou se ukrývají čtyři výdechy klimatizace.

Pro nabíjení a komunikaci s infotainmentem slouží klasický USB konektor umístěný středovém tunelu, ale zároveň i modernější USB-C umístěný na stejném místě. Cestující na zadních sedadlech disponují pouze USB-C konektory pro nabíjení. Ne všechna zařízení disponují nabíjecími kabely s USB-C, proto považujeme přítomnost klasického konektoru za pozitivum. 12V zásuvka je pak umístěna na začátku středového tunelu hned nad bezdrátovou nabíječkou, která zvládá až 15 wattů. Možností pro dobití energie je ve vozidle opravdu mnoho.

Praktičnost

V této části se zaměříme na úložné prostory a praktičnost vozu ZR-V. V mnoha vozidlech si majitelé stěžují na složitější umístění velkých PET lahví. Zde jsou k dispozici dva otvory na začátku středového tunelu. Bez problémů se do nich vejde 1,5l lahev. Ačkoliv jsou uvnitř vyjíždějící výstupky, malou a úzkou plechovku neudrží. Nicméně pokud nejezdíte velmi ostře, plechovka nemá možnost se vylít. Do bočních dveří se bez problémů vejde půl litrová láhev, ale i 0,75. Tu můžete umístit nejen vepředu, kde standardně bývá kapsa ve dveřích větší, ale i do zadních dveří, vejde se sem také. Kelímky s nápoji si mohou užít nejen cestující vepředu, ale i na zadních sedadlech. Ve středové opěrce jsou umístěny dva otvory na nápoje.

O úložné prostory ve vozidle není nouze. Obrovský prostor se nachází ve středovém tunelu pod měkkou opěrkou ruky. Další prostor je klasicky před spolujezdcem ve vyklápěcím kastlíku. Ten má standardní velikost, tudíž pár věcí do něj můžete umístit. Vedle volantu má řidič ještě jeden malý prostor na drobnosti typu pár mincí nebo případně dálkové ovládání například od vrat.

Odkladiště pro mobilní telefon se nachází u zmíněných USB konektorů a pak ještě lze telefon odložit na místo bezdrátové nabíječky na začátku středového tunelu. Cestující na zadních sedadlech si musí mobilní telefon při nabíjení buď podržet nebo ho odložit do kapes na zádech předních sedaček.

Co se týče zavazadlového prostoru, bylo v naší verzi víko elektricky vyklápěné a to buď tlačítkem pod volantem, spínačem nad registrační značkou nebo dokonce i nožním pedálem. Pro uložení zavazadel slouží 380 litrů prostoru plus dalších 10 litrů, které máte pod podlahou. V tomto prostoru lze vozit například povinnou výbavu, více věcí tam ale neuložíte. Pokud sklopíte sedačky, čeká na vás 1312 litrů.

Díky vysoké světlé výšce, jsou vysoko umístěny i LED hlavní světlomety, které jsou v základu. Díky jejich síle a vysokému nastavení byl výhled v noci nádherný. Jejich nastavování je manuální z pozice řidiče. Kromě silných LED světel zlepšovaly výhled z vozu také obrovská zpětná zrcátka, která zlepšovala přehled o situaci za vozidlem. Ještě připomeneme funkci hlídání mrtvého úhlu, která vždy bezchybně zaznamenala přijíždějící vůz.

Konektivita

Jak již bylo výše zmíněno, vůz má několik možností pro nabíjení elektrických zařízení vč. 12V zásuvky. Spojení telefonu s vozidlem pomocí Bluetooth proběhlo bez jakéhokoliv problému, stejně jako připojení mobilního telefonu přes Android Auto. Bezdrátové propojení se nám ale nepodařilo. Pokud ale připojujete mobilní zařízení kabelem, lze mobil umísit přímo do středového tunelu k USB a USB-C konektorům. Je pak ale částečně kryt opěrkou ruky. Jenom pak nesmíte na telefon zapomenout při opuštění vozidla, nám se to jednou povedlo.

Kvitujeme zachování fyzického voliče hlasitosti audiosystému, neboť není nutné za jízdy hledat to správné místo na obrazovce. A když už jsme u audiosystému, je třeba zmínit osm reproduktorů, které produkují kvalitní zvuk pro potěchu cestujících zaměřený spíše na výšky. Pokud ale toužíte po prémiovém zvuku, můžete v rámci výbavy Advanced sáhnout po značkové soustavě vyvinuté se společností Bose.

Ovládání jednotlivých prvků infotainmentu na volantu, ale i v nabídce devítipalcového displeje je z počátku složité, je třeba se s ním naučit zacházet, respektive si zapamatovat, kde se nachází jednotlivé komponenty. Duální klimatizace se ovládá přes samostatný panel, na kterém jsou umístěna fyzická tlačítka pro změnu směrování foukání nebo pro aktivaci klimatizace.

Pohonná jednotka

Pojďme se společně podívat na největší sílu vozu Honda ZR-V a tím je pohonná jednotka. Pod kapotou se usídlil 2litrový čtyřválcový zážehový agregát pracující v Atkinsnově cyklu. Výkon této jednotky dosahuje 105 kW (143 koní). Spalovacímu motoru pak pomáhají dva elektromotory, které společně s benzínovou jednotkou dávají 135 kW (184 koní). Točivý moment dosahuje hodnoty 315 Nm. Maximální rychlost dosahuje hodnoty 173 km/h.

Řídící jednotka během jízdy rozhoduje, v jakém režimu bude pohon fungovat. Honda ZR-V umí jet čistě na elektřinu, případně mohou být kola poháněna elektromotrem a zároveň spalovací jednotkou, případně může zážehový agregát pohánět sám kola nebo může dodávat energii jednomu elektromotoru (jakožto generátoru) a až druhý elektromotor následně roztáčí kola. Ačkoliv je vůz vybaven e-CVT převodovkou, umí elektronika věrně simulovat převodové stupně. Posádka tak získává dojem, že využívá automobil klasické převodovky a běžného řazení.

Baterie se dobíjí buď z benzínového agregátu, když není potřeba plný výkon nebo rekuperací energie uvolněné při brždění a zpomalování. Energii lze získat také volbou síly rekuperace na pádlech pod volantem. Při předvídavé jízdě lze využívat pro zpomalení pouze páčky pod volantem a pouze na posledním úseku šlápnout na brzdu.

Na středovém tunelu je také umístěn volič jízdního režimu. Zvolit lze Eco, Normal, Sport a Snow. Jak názvy napovídají volnou jednotlivých režimů je uzpůsobena odezva plynu v závislosti na zvoleném režimu. Eco zefektivňuje spotřebu, Sport naopak preferuje výkon. 

Jízda

Pokud chcete naplno využívat hybridní technologii pro úsporu pohonných hmot, lze toho dosáhnout klidnou a pohodovou jízdou. Pokud ale potřebujete někoho předjet nebo si užít sportovní jízdu, i to vám ZR-V nabídne. Díky hybridnímu systému může vůz využívat jak sílu spalovacího agregátu, tak elektrické jednotky. Společně pak umí 1,6t těžké vozidlo vystřelit a za bez mála osm vteřin máte na tachometru 100 km/h.

Jízda s Hondou ZR-V je pohodová, do zatáček se vůz sice trochu naklání, ale nic hrozného to rozhodně není. Podvozek tlumí rázy a bouchání od nerovností a děr na vozovce. Změny jednotlivých jízdních režimů, kdy řídící jednotka mění způsob pohonu poznáte primárně pouze z ukazatele na infotainmentu nebo přímo na displeji před řidičem. Během změn nedochází k žádnému cukání, změna je naprosto plynulá. Motor je tichý a projevuje se pouze tichým předením. Pokud ale přišlápnete plyn až k podlaze, probudí se mocná síla celého pohonu a s tím se rozeřve i spalovací jednotka. Pak máte pocit, že sedíte ve sportovním vozidle.

Pokud jedete na tempomat, senzory hlídají vozidla před vámi a udržují nastavený rozestup. Senzory jsou velmi citlivé, zaznamenají i připojující se vozidla na dálnici. Jednou jsme byli překvapeni rychlým a krátkým bržděním, kdy se na dálnici připojovalo rychle jedoucí vozidlo a senzory ho zaznamenaly, jak se blíží ve svém pruhu. Jinak vše fungovalo bezchybně a plynule.

Senzory umožňují číst dopravní značky a zobrazovat je na displeji před řidičem vedle tachometru. Zároveň systém spolupracuje s údaji v navigaci. Několikrát nastala situace, že značka byla již odebrána, ale navigace ji stále evidovala, takže systém řidiče zvukovými signály upozorňoval, že je značka stále na místě. Nicméně věříme, že s aktualizovanou mapou tento problém nastávat nebude.

Automobilka udává kombinovanou spotřebu paliva na hodnotě 5,8l/100km. Naše trasa se skládala přibližně z 40% jízdy po městě, 40% cesta po dálnici a 20% jízdy po vedlejších komunikacích. Po celou dobu jsme se drželi lehce pod hranicí rychlostních limitů (na dálnici přibližně okolo 120 km/h) nebo přímo na nich. Výsledná kombinovaná spotřeba po více jak tisíci ujetých kilometrech je krásných 5 litrů naturalu 95. Spotřeba paliva na dálnicích se pohybovala přibližně okolo hodnoty 6,1 l/100km, naopak ve městech klesala na 4,5l/100 km.

Shrnutí

Co říci závěrem. Honda ZR-V je špičkovým SUV s povedenou hybridní jednotkou pod kapotou. Klasického českého chalupáře asi nenadchne průměrný objem zavazadlového prostoru. Moc se nám nelíbilo sledování dopravních značek, kdy občas zaznamenal nebo ukázal jinou hodnotu, než která aktuálně na vozovce platila. Naopak velmi se nám líbilo lakování nesoucí označení Perleťová Still Night, množství prostoru v interiéru a samozřejmě pohonná jednotka.

Při pohledu do ceníku můžeme zhodnotit, že testovaný vůz v základu stojí 949 900,- Kč. Aktuálně lze využít akční nabídky, kdy cena spadne na konečnou cenu 859 900,- Kč. Pokud přidáme příplatkové lakování, jakožto jedinou možnost příplatku, dostaneme se na částku 877 800,- Kč.

Základní údaje – Honda ZR-V Sport
Karoserie:SUV
Počet míst:5
Pohon:4×2
Motor:Zážehový 1993 cm3 i-MMD
Výkon spalovacího motoru105 kW
Systémový výkon135 kW
Točivý moment:315 Nm
Umístění motoru:vpředu
Převodovka:Automatická e-CVT
Maximální rychlost:173 km/h
Zrychlení 0-100 km:7,9 s
Spotřeba paliva podle WLTP:5,8 l/100 km
Délka:4 568 mm
Výška:1 620 mm
Šířka2 093 mm
Rozvor náprav:2 657 mm
Průměr otáčení:11,3 m
Provozní hmotnost:1 604 kg
Užitečné zatížení:526 kg
Zavazadlový prostor:380 l (390 l)
Místo výroby:Japonsko
Záruka:Prodloužená záruka na 3 roky nebo do 100 000 km
Cena testovaného modelu:877 800 Kč
Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Petr Hájek

Související články